פרשת וישב: פרשת השבוע עם הרב דוד הכהן שליט"א (וידאו)
19.12.24 / 07:50
כאשר אדם מתחיל להתייפייף בבגדיו ולסלסל בשערו יצר הרע מיד מצביע עליו ואומר זה שלי.
איפוא היתה ההצלחה של אשת פוטיפר על יוסף? ותתפשהו בבגדו! וַיְמָאֵן וַיֹּאמֶר אֶל אֵשֶׁת אֲדֹנָיו הֵן אֲדֹנִי לֹא יָדַע אִתִּי מַה בַּבָּיִת וְכֹל אֲשֶׁר יֶשׁ לוֹ נָתַן בְּיָדִי: יוסף הצדיק נלחם ביצרו ומסרב לחיזוריה של אשת אדונו הגמרא במסכת סוטה בדף ג עמוד ב' אומרת: אדם שחלילה חוטא עם גויה אותה גויה קשורה עימו ככלב.. בשלשלת של ברזל. הרב דוד הכהן שליט"א על פרשת השבוע המדברת על איך להשתחרר משלשלת היצר הרע, פרשת וישב>>>
פרשת וישב מפי הרב דוד הכהן שליט"א: בפרשת השבוע מתחיל הסיפור של יוסף ואחיו מכירת יוסף הירידה למצרים שזה בעצם תחילת השעבוד של עם ישראל במצריים. בפרשה הזו הרבה מוסר השכל לכל תחומי החיים.
יוסף מתגלגל לו למצרים ושם נמכר לעבד לפוטיפר סריס פרעה שר הטבחים: פוטיפר מגלה כי זכה בעבד שלא כשאר העבדים, הוא מגלה כי יש משהו מיוחד בעבד הזה, אדוניו רואה כִּי יְהֹוָה אִתּוֹ וְכֹל אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה יְהֹוָה מַצְלִיחַ בְּיָדוֹ:
יוסף היה לאיש הנאמן ביותר של פוטיפר, פוטיפר סומך עליו ומפקיד בידו של יוסף את כל אשר לו. וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַתִּשָּׂא אֵשֶׁת אֲדֹנָיו אֶת עֵינֶיהָ אֶל יוֹסֵף וַתֹּאמֶר שִׁכְבָה עִמִּי: אשת פוטיפר נתנה עיניה ביוסף שהיה יפה תאר ויפה מראה:
אומר רש"י במקום: כיון שראה יוסף את עצמו מושל, התחיל אוכל ושותה ומסלסל בשערו, אמר הקב"ה, אביך מתאבל ואתה מסלסל בשערך, אני מגרה בך את הדוב(ה). מיד וַתִּשָּׂא אֵשֶׁת אֲדֹנָיו אֶת עֵינֶיהָ אֶל יוֹסֵף וגו'.
כאשר אדם מתחיל להתייפייף בבגדיו ולסלסל בשערו יצר הרע מיד מצביע עליו ואומר זה שלי. איפוא היתה ההצלחה של אשת פוטיפר על יוסף? ותתפשהו בבגדו! וַיְמָאֵן וַיֹּאמֶר אֶל אֵשֶׁת אֲדֹנָיו הֵן אֲדֹנִי לֹא יָדַע אִתִּי מַה בַּבָּיִת וְכֹל אֲשֶׁר יֶשׁ לוֹ נָתַן בְּיָדִי: יוסף הצדיק נלחם ביצרו ומסרב לחיזוריה של אשת אדונו
הגמרא במסכת סוטה בדף ג עמוד ב' אומרת: אדם שחלילה חוטא עם גויה אותה גויה קשורה עימו ככלב.. בשלשלת של ברזל.
חז"ל בביאורם אמרו שיוסף כמעט נפל בחטא אם לא שנראתה לו דיוקנו של יעקב אביו, ויש לשאול מהיכן למדו זאת חז"ל?
בתורה ידוע שיש מה שנקרא טעמים, טעמי המקרא. כעין תווים מוסיקליים ולפי המנגינה שמנגנים את המילים אנחנו יודעים את מה התורה רוצה להבליט ולהדגיש יותר ומה פחות, כך אנו מבינים טוב יותר את המסר מעבר לפירוש המילים. הטעמים מביעים את הרגש, נותנים את הצבע למילים.
על המילה וימאן יש טעם שלשלת!
פירוש המילה וימאן סירב, התנגד לבקשת הגבירה שלו, אחת הנשים החשובות והעשירות במצרים ומן הסתם גם נתונים נשיים מרשימים היו לה והיא מבקשת מידי יום ביומו שיהיה איתה, בסך הכל בחור צעיר יפה תואר ויפה מראה, מסלסל בשערותיו, בכל מה שהוא שם בו את ידו ה' מצליח אותו, בכל מקום הוא בולט וזוהר, ולא רק אשת פוטיפר נתנה בו את עיניו אלא כל בנות מצרים נתנו בו עיניו,
כפי שאמר לו יעקב אביו בסוף ימיו, בן פורת יוסף בן פורת עלי עין בנות צעדה עלי שור והגבירה אשת פוטיפר מבקשת אותו להיות איתה, אומרת התורה וימאן יוסף ממאן לה, מסרב לה, אך מהטעם שלשלת שיש על מילת וימאן למדים שהסירוב שלו לא היה חד משמעי, אלא התלבט כן או לא ואז נראתה לו דיוקנו של יעקב אביו שהביאה אותו להחלטה לברוח מיד ואילולי נראתה לו דמות דיוקנו של יעקב אביו היה נופל בחטא.
הטעם שלשלת מופיע בכל התורה ארבע פעמים בלבד מהם שלש פעמים בספר בראשית ופעם אחת בספר ויקרא בפרשת צו.
הפעם הראשונה אנו מוצאים זאת אצל לוט, כאשר המלאכים באים להציל אותו מסדום ואומרים לו לצאת משם עם בני ביתו, כתוב שם בפסוק ויתמהמה בטעם שלשלת, הטעם שלשלת אומר שלוט לא רוצה לעזוב את סדום, כאן בסדום הוא השופט, הוא בנה לו קריירה, מעמד, כבוד, לאן ילך כעת אדם זקן עם אשתו ושתי בנותיו? לאיזו מערה אפילה, הרי בכך חרב עליו עולמו, רואים את הלבטים, את המאבק בין המח ללב, את סערת הרגשות שמתחוללות אצלו.
בפעם השניה מצאנו זאת אצל אליעזר עבד אברהם, כאשר אברהם שולח את אליעזר להביא אשה ליצחק בנו. אל ארצי ולמולדתי תלך אומר לו אברהם. אליעזר מגיע לחרן בקפיצת הדרך, עומד ליד הבאר ומחפש את הנערה ליצחק, אין לו פרופיל, אין לו כתובת, אין לו כלום, הוא נושא תפילה לבורא עולם: וַיֹּאמַר יְהֹוָה אֱלֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם הַקְרֵה נָא לְפָנַי הַיּוֹם וַעֲשֵׂה חֶסֶד עִם אֲדֹנִי אַבְרָהָם:
על המילה וַיֹּאמַר אנו מוצאים שוב את הטעם שלשלת, מדוע? כיון שלאליעזר אומרים חז"ל היתה בת והשתוקק אליעזר כל כך שהיא תהיה אשה ליצחק ולכן היה קשה לו מאוד לבקש מה' יתברך שיעזור לו למצוא אשה ליצחק בחרן. רואים בזה את הלבטים, את המאבק בין המח ללב, את סערת הרגשות שמתחוללות אצלו. זה מה שמורה הטעם שלשלת.
ובפעם השלישית מוצאים אנו זאת כאן בפרשתנו פרשת וישב, השלשלת החזקה והעוצמתית ביותר. אומרת התורה אל תחשוב שליוסף לא היה דחף של יצר הרע לחטוא, יוסף בחור צעיר, ללא משפחה, אין שום אחד שמחפש אותו,
אביו עשה עליו קריעה, ישב עליו שבעה, אמו נפטרה, אחיו התנתקו ממנו, לא רוצים לשמוע עליו, הוא לא מעניין אותם, מבחינתם הוא מת, לא קיים, הם טבלו את הכותונות שלו בדם והביאו ליעקב אביהם ואמרו, זֹאת מָצָאנוּ הַכֶּר נָא הַכְּתֹנֶת בִּנְךָ הִוא אִם לֹא, טרוף טורף יוסף, העבר שלו נמחק, הוא מחפש כעת את העתיד, והעתיד שלו תלוי באשה הזו, אם הוא נענה לה היא מרוממת אותו ואם הוא מסרב היא משליכה אותו לבית האסורים ובכך הוא מנתק את הערוץ היחיד שנותר לו לחיים.
והפעם הרביעית בספר ויקרא פרק ח'. וישחט את הפר.
אומר האדמו"ר מגור למה ארבע פעמים?
אומר יש כאן יסוד גדול איך להשתחרר מיצר הרע. יצר הרע בא אליך ורוצה לקשור אותך בשלשלאות של ברזל הדבר הראשון שאתה עושה זה השלשלת הראשונה של ויתמהמה. תתמהמה, תדחה אותו למחר.
תגיד לו אני שומע מה שאתה אומר לי אבל בוא נדבר מחר. עד שיגיע יום המחר קח את השלשלת השניה של אליעזר. מה עשה אליעזר על הבאר כשחיפש אשה ליצחק, התפלל. תתפלל לאבא שבשמים ותבקש שיעזור לך להנצל מהיצר. הוא רוצה להפיל אותי אבא, תעזור לי בבקשה
ואז תגיע לשלשלת השלישית של יוסף. יהיה לך את הכח של וימאן. לסרב, יהיה לך את הכח לומר ליצר, לא רוצה ללכת בדרך שלך, לא רוצה לשמוע בקולך
ולאחר מכן תזכה להגיע גם לשלשלת הרביעית של וישחט. תוכל גם לשחוט את יצר הרע
---------------------
יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ
--------------------
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן