המסר מחג סוכות מפי הרב דוד הכהן שליט"א (וידאו)

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('8f983b8b-f5b0-4c57-a147-01b7ce356ab9','/dyncontent/2024/8/7/5067193b-26d8-471b-8cdb-027b2ddffd67.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,54813,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('8f983b8b-f5b0-4c57-a147-01b7ce356ab9','/dyncontent/2024/7/9/10bdc552-3f4a-46be-9cbd-a8aa9025ed7e.jpg',18143,'מעוצה אייטם כתבה ',525,78,true,54813,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('8f983b8b-f5b0-4c57-a147-01b7ce356ab9','/dyncontent/2024/10/15/7d06b997-ade5-40fb-97ac-f9800ddf7031.jpg',18363,'קיבוץ השלשה אייטם כתבה ',525,78,true,54813,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('8f983b8b-f5b0-4c57-a147-01b7ce356ab9','/dyncontent/2024/9/8/f8053b85-55cb-4af9-8eac-2efc831f016b.jpg',18411,'בלו אייס אייטם כתבה ',525,78,true,54813,'Image','');},15]]);})

לא רק בזמנים של תפילה ולימוד תורה להיות מחובר לקב"ה אלא בכל פעולה ופעולה שאדם עושה גם הפשוטה והשגרתית כמו אכילה או שינה או סתם שיחת חולין, הכל יהיה לשם שמים ונמצא שהוא יודע את השם יתברך בכל הדרכים. הרב דוד הכהן שליט"א בשיחה לשבת וחול המועד סוכות, על המסר מחג הסוכות

המסר מחג סוכות מפי הרב דוד הכהן שליט"א: חג הסוכות. למה חג הסוכות נקרא דווקא על שם הסוכה והלא ישנה עוד מצוה נוספת לא פחות חשובה ממצוות הסוכה והיא מצוות ארבעת המינים.

ארבעת המינים שאנו נוטלים בסוכות, מרמזים על סוגים שונים של יהודים:

האתרוג יש בו גם טעם וגם ריח, והוא מרמז על אנשים שיש בהם תורה ומעשים טובים.

הלולב יש בו טעם אך אין בו ריח, והוא מרמז על אנשים שיש בהם תורה אך אין בהם מעשים טובים.

ההדס יש בו ריח אך אין בו טעם, והוא מרמז על אנשים שאין בהם תורה אך יש בהם מעשים טובים.

הערבה אין בה לא טעם ולא ריח, והיא מרמזת על אנשים שאין בהם לא תורה ולא מעשים טובים.

המצווה בחג הסוכות היא דווקא כאשר אנו נוטלים את כל המינים ויוצרים אגודה אחת ולא כשארבעת המינים בנפרד. בזאת למעשה מתבטאת האחדות בין כל חלקי העם ללא הבדלים ומעמדות.

כמו כן בתפילת כל נדרי שביום הכיפורים מתירין אנו להתפלל את העבריינים. מקרבים ומחבקים גם את אלה הרחוקים שאין בהם לא תורה ולא מצוות

שואלים בעלי המוסר מדוע בכיפור ובסוכות מאחדים את כולם גם את הרחוקים ביותר ואילו בפסח אנו אומרים כנגד ארבעה בנים דברה תורה, חכם, רשע, תם ושאינו יודע לשאול ועל הרשע נאמר: אף אתה הקהה את שיניו. מדוע לא מחבקים ומקרבים אותו כמו ביום הכיפורים ובחג הסוכות?

התשובה לכך היא: יום הכיפורים הוא יום צום. אם אדם מוכן לתרום מעצמו להתאמץ ולצום כמו כולם וזאת רק בשביל להיות חלק מעם ישראל אז בודאי שאדם כזה נקרב ונחבק

כמו כן בסוכות שעוזבים את הבית, את הנוחות והולכים לחיות בסוכה שלא תמיד נוח שם ובא יהודי ומצטרף למרות אי הנוחות כי הוא רוצה להתחבר ולהיות חלק מעם ישראל גם אז נקבל ונחבק אותו

אך שונה הדבר בפסח כאשר רואה הרשע את שולחן חג הפסח בזיוו והדרו ומריח הוא את ריח הצלי והבישולים הנפלאים הרי שכל מטרת בואו זה להנאות גופו, לכן אף אתה הקהה את שיניו

כל דבר שאדם מתאמץ עליו ומקריב מעצמו וטורח עליו הוא חשוב ביותר. זה גם יסביר למה מברכים על הלולב ולא על האתרוג. הגמרא אומרת מפני שהלולב בולט יותר

אבל מי שיודע איך מגדלים אתרוג מבין כמה טורח ועמל משקיעים בו במשך כל ימות השנה כדי לשומרו שיהיה אתרוג מהודר, מה שאין כן הלולב גדל לבד מעצמו.כך אצל הקב"ה מי שעמל על עצמו מי שמקריב מעצמו עליו מברכים

פעמים רואים אנו שני אנשים אחד מתוקן ויר"ש ואילו השני לא כ"כ מושלם. יתכן שהקב"ה מעריך את זה שלא כל כך מושלם יותר מהשני, מדוע? כי הקב"ה רואה היכן ואיך כל אחד מהם גדל. היהודי הירא שמים גדל בחממה רוחנית בבית יהודי טהור ולכן הוא יר"ש, מה שאין כן השני גדל בחברה מנותקת מתורה ומצוות התחנך במוסדות ללא זיק של יהדות ובכ"ז לאחר מאמצים כבירים וויתור על הנאות העולם הזה הגיע לאן שהגיע

אם כן למה החג נקרא חג הסוכות ולא חג הלולב או חג האתרוג?

ההסבר מאוד פשוט. מעלת הסוכה גדולה יותר מארבעת המינים. 

עם כניסת החג כבר בשקיעת החמה אנו מחויבים במצוות הסוכה, לעומת זאת ארבעת המינים מצוותן רק בבוקרו של יום. מלבד זאת לאחר שנטלנו את ארבעת המינים קיימנו את המצוה ובזה הסתיימה לה המצוה מה שאין כן במצוות ישיבת הסוכה שמצוותה נמשכת בכל רגע ורגע בכל שבעת ימי החג

מעלה נוספת היא שהרי כל מצוה קשורה לאיבר אחד מאברי גופנו. מצוות נטילת ארבעת המינים מתבצעת על ידי הידיים שבהם נוטלים את ארבעת המינים ובפה שבו מברכים אנו על המצוה. לעומת זאת את מצוות הסוכה מקיימים אנו בכל גופנו כל איברנו חווים את מצוות הסוכה ללא שום הבדל, לכן נקרא חג זה בשם הסוכות

חודש תשרי הוא החודש שממנו שואבים אנו את הכוחות לכל השנה כולה.

מה אם כן המסר שעלינו לקחת מחודש זה?

מחג הסוכות אנו למדים את אשר אמר שלמה המלך במשלי: "בכל דרכיך דעהו", (משלי ג ו): בכל פעולה ופעולה שעושה אדם בסוכתו, עצם הישיבה בסוכה היא מצוה, האכילה היא מצוה, השינה בסוכה היא מצוה, תשבו כעין תדורו, את כל ענייניו ועיסוקיו שעושה בבית יעשה בסוכה. הרי שבכך אין דבר בעולם שעושה האדם שאינו לכבודו יתברך

כאשר אדם מתפלל או עושה מצוה או לומד תורה באותו זמן הוא מחובר לה' יתברך אך בזה לא די. וזה המסר של חג הסוכות. לא רק בזמנים של תפילה ולימוד תורה להיות מחובר לקב"ה אלא בכל פעולה ופעולה שאדם עושה גם הפשוטה והשגרתית כמו אכילה או שינה או סתם שיחת חולין, הכל יהיה לשם שמים ונמצא שהוא יודע את השם יתברך בכל הדרכים

יה"ר שנזכה לישב בסוכת עורו של לוויתן בביאת משיח צדקנו אמן ואמן

חג שמח לכל בית ישראל  

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה