״ראיתם חרדי שלא עומד בצפירת יום השואה? אל תמהרו לשפוט אותו״

$(function(){setImageBanner('066bc6b3-0f88-467e-a967-87c3c6d4c17c','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26322,'Image','');})

״בעיתונים החרדים תתקשו למצוא כתבות בנושא יום הזיכרון לשואה ולגבורה, וברחובות תראו שלא כולם יעמדו בצפירה. במגזר החרדי איש איש נוהג לפי דרכו״. יונתן שור מציג את הזווית החרדית להתייחדות עם זכר הנספים. טור מיוחד

יונתן שור. צילום: יואב דודקביץ׳

כמדי שנה בתקופה זו מתייחדת מדינת ישראל עם זכרם של ששת המיליונים שנספו בשואה. היום המיוחד הזה מתאפיין בטקסי זיכרון למכביר, שהמרכזי שבהם נערך ביד ושם, וכן בהתייחדות ובהזדהות עם הניצולים שנותרו ועם צאצאיהם. שיאו של היום מגיע עם הישמע צפירת הזיכרון לשתי דקות של דומיה. חלקים נרחבים מאד בציבור הישראלי מכבדים את המעמד בעמידתם בצפירה, ורבים אחרים משתתפים בטקסים השונים ונפגשים עם ניצולים כדי לשמוע מפיהם את הזוועות האישיות שהם חוו במהלך המלחמה ואשר הותירו בהם צלקות עמוקות שלא הגלידו עד עצם היום הזה.

מאז שאני מכיר את עצמי, גם אני נמנה עם אותם חלקים נרחבים בציבור הישראלי שחולקים כבוד ביום זה לזכר הנספים. כנכד לניצולי שואה תמיד התעניינתי בסיפורים הקשים ששמעתי מפי סבי וסבתי מאז הייתי ילד, סבא שלי חווה את זוועות המלחמה ברומניה וסבתי נמלטה מציפורני הנאצים בפולין הכבושה. בנוסף אני גם מקפיד באופן אישי לעמוד בצפירת הדומיה ולהרכין את ראשי לזכר המיליונים.

במגזר החרדי ההתייחסות ליום השואה שונה מהמקובל. אם תפתחו ביום זה עיתון חרדי מצוי, תתקשו למצוא כתבות נרחבות ועדויות אישיות שמקובל למצוא בעיתונות החילונית, יתרה מכך, רוב הציבור החרדי אינו רואה בצפירה ביום זה כסימן המחייב לעמידת דום.

איש איש נוהג לפי דרכו – יש מי שבוחר לעמוד ורבים אחרים בוחרים להמשיך בדרכם כבשיגרה. עצם אי העמידה בצפירה גוררת מדי שנה ביקורת קשה כלפי הציבור החרדי, על שאינם מכבדים את היום הרגיש הזה. הם מואשמים תדיר בכפירה בעקרונות הציונות ובכך שאינם מוכנים להשלים עם מיתוס השואה שעמד בבסיס כינונה של מדינת ישראל כמדינה ציונית. ואולם, אין לראות בכך התנערות מוחלטת של הציבור החרדי מזיכרון האירועים הקשים שעברו על העם היהודי, שעמו נמנים גם החרדים עצמם. (לחרדים לא מעטים יש קרובי משפחה שהם בעצמם ניצולי שואה).

כמיעוט בעל מאפיינים תרבותיים יחודיים משל עצמו, המתבטאים גם בתחומים אחרים המעסיקים את החברה הישראלית, המגזר החרדי מעדיף להתייחד עם זכר הנרצחים בדרכו שלו. חרדי שאינו עומד בצפירה מוקיר את זכר הנספים באמירת פרק תהילים או בנשיאת תפילה שקטה. לא מעט חרדים אחרים מדליקים בביתם או בבתי הכנסת נרות זיכרון לזכר הנספים.

אז המסר שלי אליכם ביום זה הוא כדלקמן: גם אם ראיתם חרדי שבעיניכם ביזה את זכרו של היום החשוב הזה, אל תמהרו להסיק שהוא אינו מכבד את היום הזה בדרכו האישית שלו. גם ביום החשוב הזה אנחנו כחרדים ממשיכים להיות חלק מהציבור הישראלי בכללותו. כמדי שנה בתקופה זו מתייחדת מדינת ישראל עם זכרם של ששת המיליונים שנספו בשואה.

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה