פרשת ראה: פרשת השבוע עם הרב דוד הכהן שליט"א (וידאו)

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('478f2144-3b8b-4252-a604-ff90d872ab9d','/dyncontent/2024/9/8/f8053b85-55cb-4af9-8eac-2efc831f016b.jpg',18411,'בלו אייס אייטם כתבה ',525,78,true,54813,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('478f2144-3b8b-4252-a604-ff90d872ab9d','/dyncontent/2024/8/7/5067193b-26d8-471b-8cdb-027b2ddffd67.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,54813,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('478f2144-3b8b-4252-a604-ff90d872ab9d','/dyncontent/2024/11/3/df0fd569-76a9-4891-804e-67058dd74b58.jpg',18639,'קיבוץ השלושה אייטם כתבה ',525,78,true,54813,'Image','');},15]]);})

עם ישראל זה עם שאוהב סגולות, אוהב קיצורי דרך, לא אוהב לעבוד קשה, אנשים רוצים לשבת בבית ולהרוויח בלי לעבוד. אבל זה לא עובד, אי אפשר להרוויח בלי לעבוד. פתחו לי פתח כחודו של מחט ואפתח לכם פתח כפתחו של אולם לכן, ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה. את הברכה אשר תשמעון. אדם ששומע מתברך, עצם השמיעה היא הברכה. מאידך אדם שלא מוכן לשמוע אין לך קללה גדולה מזו. הרב דוד הכהן שליט"א על פרשת השבוע המדברת על ברכה וקללה, פרשת ראה>>>

בין השולחנות של יושבי הקרנות שבשוק 'מחנה יהודה' התהלך יהודי תלמיד חכם ישיש, לבו נחמץ למראה עשרות הפנסיונרים המבלים את זמנם במשחקי קלפים ובהימורים מזריחת החמה עד לשקיעתה. הוא נעצר ליד אחד השולחנות ושאל את יושביו:" סליחה, אתם לא מריחים ריח שרוף?"  נחיריהם נפתחו לרווחה, נשמו עמוק, אך לשווא, "על מה אתה מדבר?" התפלאו המֶשחקים, "יש כאן ריח אוויר הרים צלול כיין"...  "לא" התעקש הישיש, "יש כאן ריח חריף של שׂריפה! שׂרפתם עוד יום על הבל וריק!!! לא חבל ??"    

השבת ב"ה פרשת ראה, שבת מברכים את חודש אלול

ראה ר"ת ראה אלול הגיע.

אלול – אני לדודי ודודי לי מי הוא דודי? בורא עולם! אם תמצאו את דודי מה תגידו לו שחולת אהבה אני

אומר החיד"א: אני לדודי – כל אחד יש לו את ה-אני שלו שקשה לו לוותר עליו. איזה יצר קטן, איזה חיידק קטן, איזו תאווה או מידה רעה, או אגו. והנה מגיע ראש השנה יום הדין צריך לעשות חשבון הנפש ולחזור בתשובה כדי לזכות לעוד שנה טובה ומבורכת, אך קשה לנו לוותר על האני הזה, על האגו. אומר הקב"ה אם תקריב לי את ה – אני הזה, אני לדודי, אז ודודי לי

אומר דוד המלך בתהילים: ה' צילך על יד ימינך... מי שהולך עם הקב"ה על מלא מלא, על כל הקופה הקב"ה גם הולך איתו על מלא מלא, על כל הקופה. יש אדם שאומר אני מוכן לחזור בתשובה אבל לאט לאט. אין בעיה גם הפרנסה שלו תהיה לאט לאט, גם ההצלחה שלו לאט לאט, איזי איזי, ה' צילך על יד ימינך. הצל שלך ילך בדיוק על פי הקצב שלך.

האם ראינו פעם מישהו הולך לאט והצל שלו רץ? אין דבר כזה. האם ראינו אדם רץ והצל שלו אומר לו עזוב אני עייף כמה אתה רץ? תמשיך לרוץ אני אבוא עוד מעט. אין דבר כזה! ה' צילך על יד ימינך. אומר הקב"ה אני הצל שלך ואתה, אתה האדם מכתיב את הקצב.

זה אלול אני לדודי ודודי לי

ויש אומרים: אלול – ר"ת איש לרעהו ומתנות לאביונים. מה קשור מתנות לאביונים לחודש אלול? אומרת הגמרא במסכת שבת: כל המרחם על הבריות מרחמים עליו משמים. בחודש זה חודש הרחמים והסליחות יש להרבות בו בצדקה וחסד, לרחם על הבריות, כדי להכריע את הכף לכף זכות. אם יש לנו מי מהמשפחה, ההורים, אח, אחות, או כל קרוב שהוא, או אפילו סתם אדם שזקוק לעזרה, נגלה כלפיו רחמים ונסייע בעדו בפרט בימים אלו לקראת יום הדין, וכשם שאנו מרחמים על הבריות כך ירחמו עלינו משמים. מדה כנגד מדה.

הגמרא מספרת על רבי חייא הגדול:

רבי חייא נולד בבבל, בעיירה קטנה שליד העיר סורא המפורסמת בישיבתה הגדולה. בערך כ- 150 שנה לאחר חורבן בית שני. כשעלה לארץ ישראל עם בניו, היה מפורסם כבר לאחד מגדולי תלמידי החכמים שבדורו.

רבנו הקדוש רבי יהודה הנשיא היה ידיד קרוב לרבי חייא. מיד כשעלה לארץ קיבל אותו רבי יהודה הנשיא בכבוד גדול והזמינו תמיד אצלו, רבי חייא סירב. הוא לא רצה להיות נתון לחסדם של אחרים, הוא פתח עסק משותף עם רבי שמעון, בנו של רבי יהודה. המסחר עלה יפה והעסק שגשג ופרח. תוך תקופה קצרה התעשר רבי חייא אך למרות זאת הכסף לא סחרר אותו ונשאר אדם צנוע ועניו כבתחילה.

כשהתדפקו עניים על פתח ביתו אמר רבי חייא לאשתו: תני להם מזון, ויתנו גם הם לבנינו מזון. אמרה לו אשתו בכעס עצור: האם אתה מקלל את בניך שיצטרכו לפשוט את ידיהם כדי לקבץ מזון? חלילה וחס – ענה לה רבי חייא – אמרתי את מה שהתורה מצווה עלינו לזכור כי גלגל חוזר הוא בעולם. היום מסר האלוקים לידי את העושר ועליי לחלוק את פתי עם מי שאין לו, למחר יכול האלוקים לקחת ממני את העושר ולתתו לעני – ואז הוא יחלוק איתי את פיתו.

יש עשירים גדולים שבניהם אחריהם לא נהגו בתבונה ואיבדו את כל כספם ורכושם עד שפת לחם לא היתה מצויה בביתם. אמר רבי חייא לאשתו אם אנחנו נעשה צדקות בכספנו ונרחם על הבריות, אז אם חלילה אחד מצאצאנו יהיה זקוק לעזרה ולרחמים הקב"ה ירחם עליו בזכות זה שאנו מרחמים על הבריות שנאמר: פִּזַּר׀ נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד: (תהלים פרק קיב פסוק ט)

מה זה צדקתו עומדת לעד, לדורי דורות! אם אחד מצאצאיך חלילה יזדקק לרחמי שמים והוא מצד עצמו לא ראוי שירחמו עליו משמים, הקב"ה זוכר את המעשים הטובים של הסבא שלו שהיה בעל חסד גדול ובזכותו הוא מרחם עליו

יש אנשים שברכה גדולה שורה במעשה ידיהם והם מתפלאים כיצד זה? שואלים את עצמם מה אני, מי אני, והלא יש אנשים טובים ממני, צדיקים ממני, והם שואלים בזכות מה זכיתי לכל העושר והכבוד הזה?

התשובה לכך היא: זכות אבות.

אומרת התורה: ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה, את הברכה אשר תשמעו והקללה אם לא תשמעו. 

בברכה כתוב אשר תשמעו ואילו בקללה כתוב אם לא תשמעו, מדוע?

הקללה באה אם האדם מתחיל לעשות תנאים עם בורא עולם. אם תתן לי כך וכך או אז אשמור שבת... אם תסדר לי עבודה קבועה אז אניח תפילין. שכחנו מי עובד אצל מי? אנחנו חושבים שהקב"ה עובד אצלינו

עלינו לדעת כי הברכה באה לאדם על עצם השמיעה! השומע לקול ה' יתברך יבורך מיד.

אם אדם היה שומע לקול הוריו, מוריו, לקב"ה, היה רואה ברכה במעשה ידיו. הבעיה שאנחנו לא שומעים! אנו חכמים יותר מכולם

אדם שלא שומע וחושב שהוא החכם מכולם, לבסוף שמאבד הכל. מי לנו גדול מרחבעם בנו של שלמה המלך מאשתו הגיורת נעמה העמונית. רחבעם הומלך לאחר מות אביו, ובתקופתו התפלגה ממלכת ישראל המאוחדת לשתי ממלכות נפרדות: ממלכת יהודה בדרום וממלכת ישראל בצפון.

לאחר מות שלמה אביו, הלך רחבעם לשכם, שם היה אמור להיות מוכתר למלך על ישראל. בבואו שם, פנתה אליו משלחת בראשות ירבעם בן נבט וביקשה שיקל מעול המיסים הכבד שנהג בימי אביו. אביך היה חכם מאוד ומפורסם בכל העולם ומכל קצוות תבל היו באים משלחות משלחות לשאול בעצתו. היו אוכלים ושותים על שולחנו והיה צריך הרבה כסף בשביל זה. אבל אתה לא כמו אביך, נכנסת לנעלים גדולות מאוד ממידתך, המדרסים שלך קטנות ממדרסי אביך ולכן, אין צורך כעת במיסים גדולים כמו שהיו בזמן אביך, לכן באנו לבקש אותך להוריד את עול המיסים מעל העם.

רחבעם אמר להם לחזור לאחר שלושה ימים. בינתיים קרא ליועצים הזקנים שהיו יועצי אביו ושאל לעצתם. אמרו לו כדאי שתשמע לבקשת העם, אתה מלך חדש עדיין לא ביססת את מלכותך. ולכן אם תהיה להם היום לעבד תזכה להיות להם למלך כל חייך.

לאחר מכן קרא ליועציו הצעירים בני גילו ושאל לעצתם. הצעירים אגרסיביים יותר, קשוחים. הם מאמינים במשמעת ברזל, בשלטון תקיף, בדברים בוטים.. אמרו לו, כבר היום הם בזים לך ואומרים לך שהמדרסים שלך לא כמו של אביך, אם תשמע להם ירמסו אותך.

כשחזרו אנשי המשלחת השיב להם בקשיחות, כעצת "הילדים אשר גדלו אתו", אבי ייסר אתכם בשוטים ואני אייסר אתכם בעקרבים. אבי ייסר אתכם בשוטים- הכאיב לכם. ואני אייסר אתכם בעקרבים-אני אהרוג אתכם. כוונתו להכביד את עול המיסים יותר מאביו.

בתגובה לדבריו, אמרו לו "מה לנו חלק בדויד, ולא נחלה בבן ישי, איש לאהליך ישראל", אין לנו חלק לא בדוד ולא במלכות יהודה. מרדו שבטי ישראל ברחבעם (מלבד יהודה ובנימין), והעמידו להם את ירבעם בן נבט למלך.

על זה אומרת הגמרא: בניין נערים סתירה, סתירת זקנים בניין. חז"ל אמרו לנו: "כל הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל". אם זקן אומר לך לסתור, לשבור, תשבור. כי שבירה זו, היא הבניה של העתיד. ואילו בניה של נערים זה סתירה, שבירה.

רחבעם נס לירושלים, ואסף צבא גדול מבני יהודה ובנימין כדי להילחם בישראל, ולהשיב לו את המלוכה עליהם, אולם שמעיה הנביא אמר לרחבעם ולעם בדבר ה' שלא יעלו להילחם עם אחיהם בני ישראל, משום שחלוקת הממלכה היא גזרה מאת ה', ואין להילחם בגזרה זו. בני יהודה שמעו בקול הנביא והתפזרו איש לביתו. למרות זאת, במשך השנים היה מצב מלחמה קבוע בין רחבעם וירבעם בן נבט.

מלמד לנו הנביא שכאשר אתה רואה אדם שהולך עם ראש בקיר ואתה מזהיר אותו והוא לא שומע וממשיך עם הראש שלו ולבסוף הוא מתרסק, דע לך שזו גזירה משמים!

וְלֹֽא שָׁמַ֥ע הַמֶּ֖לֶךְ אֶל הָעָ֑ם כִּֽי הָיְתָ֤ה סִבָּה֙ מֵעִ֣ם יְהוָ֔ה! כך גזרו משמים!

לכן אומרת התורה: ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה. היכן נמצאת הברכה? את הברכה אשר תשמעון. אדם ששומע מתברך

והקללה: אם לא תשמעון. אין לך קללה גדולה מזה שאדם לא שומע!

אנשים מחפשים קיצורי דרך. רוצים את ברכת ה' בלי לעשות את מה שהקב"ה מבקש מהם לעשות. על עם ישראל נאמר: והייתם לי עם סגולה. מחפשים להשיג את הברכה וההצלחה בקלות דרך כל מיני סגולות למיניהם.

מספרים על כפרי יהודי שהיה מגדל תרנגולות. בבוקר הוא מתעורר לאסון גדול. כמאה תרנגולות מתו, כנראה מגיפה ה' ירחם. הוא רץ לרב ובוכה, רבי אסון נורא, תציל אותי, מאה עופות מתו, אולי יש לך איזה סגולה לעצור את המגיפה

הרב מחכך בראשו ואומר לעצמו סגולה לתרנגולות? מניין לי סגולה לתרנגולות? והיהודי עומד בוכה אנא רבי בבקשה תן לי איזו סגולה. חשב הרב ואמר, תדליק עשרה נרות בפתח הלול וה' יעזור

למחרת הגיע שוב אותו אדם ובוכה, רבי זה לא מפסיק, היום מתו עוד מאה תרנגולות, אנא רבי הושיעני, תן לי איזה סגולה שתציל את המצב.

אמר לו הרבי, תעמוד בפתח הלול ותקרא מזמורי תהילים וה' יעזור

ביום השלישי אומר לו הרב, תשחט כבש בפתח הלול וה' יעזור 

למחרת הגיע שוב אותו אדם וממרר בבכי, רבי עוד מאה תרנגולות מתו, אנא רבי הושיעני, הצילני אולי יש לך עוד איזה סגולה שתציל את המצב.

אמר לו הרב תראה לי יש הרבה סגולות השאלה אם לך יש מספיק תרנגולות!

עם ישראל הוא עם סגולה: כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַיהֹוָה אֱלֹהֶיךָ וּבְךָ בָּחַר יְהֹוָה לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָעַמִּים אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה: (דברים יד ב')

עם ישראל זה עם שאוהב סגולות, אוהב קיצורי דרך, לא אוהב לעבוד קשה, אנשים רוצים לשבת בבית ולהרוויח בלי לעבוד. אבל זה לא עובד, אי אפשר להרוויח בלי לעבוד. פתחו לי פתח כחודו של מחט ואפתח לכם פתח כפתחו של אולם

לכן, ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה. את הברכה אשר תשמעון. אדם ששומע מתברך, עצם השמיעה היא הברכה. מאידך אדם שלא מוכן לשמוע אין לך קללה גדולה מזו

 

ראה – ראה אלול הגיע. חודש אלול ניתן לנו כדי להתכונן ולהגיע ליום הדין מוכנים. מי חלם על השנה הזו שתהא שנה כל כך איומה ה' ירחם, כמה נפטרו ממגפת הקורונה, למעלה ממיליון מובטלים. כמה מתחים ודאגות עברו עלינו בשנה זו. לו ידענו שתהא שנה כזו היינו בראש השנה  קורעים את השמים בתפילות. לכן שום כלום לא בטוח, אין ביטחון בביטחון, ולא בכלכלה, ולא בשלום בית, ולא בחינוך הילדים, מה שבידנו זה רק לשוב לאבינו שבשמים, להתפלל, להישמר מלשון הרע ושנאת חינם, ולעשות צדקה וחסד עם מי שרק אפשר

היה ראש ישיבה בירושלים פרסם שהוא זקוק לטבחית לישיבה. נשים רבות שלחו קורות חיים ובין הנשים היתה אשה אלמנה עם עשרה ילדים.

אמר הרב אלמנה עם עשרה ילדים זה מצוה גדולה, אעסיק אותה ואתן לה משכורת מכובדת וכך תוכל לפרנס את ילדיה....

יום אחד נכנס ראש הישיבה למטבח ובקש מהטבחית שתעשה איתו חסד, תעשה לו טובה. אמרה לו הטבחית בבקשה כבוד הרב מה שתבקש. אמר לה הרב נשאר אוכל וסתם הוא נזרק חבל. אולי יש לך משפחות בקהילה.... כוונת הרב היתה שהאלמנה תקח לבני ביתה ובכדי שתרגיש בנוח לכן סיבב לומר לה בצורה כזו

החסד הגדול הוא שאדם עושה חסד עם מי שהוא עושה שישתדל לעזור לו ולתת לו תחושה שהוא המקבל עושה לך טובה. 'אַשְׁרֵי מַשְׂכִּיל אֶל דָּל בְּיוֹם רָעָה יְמַלְּטֵהוּ יְהוָה: {ג} יְהוָה יִשְׁמְרֵהוּ וִיחַיֵּהוּ (יאשר) וְאֻשַּׁר בָּאָרֶץ וְאַל תִּתְּנֵהוּ בְּנֶפֶשׁ אֹיְבָיו: {ד} יְהוָה יִסְעָדֶנּוּ עַל עֶרֶשׂ דְּוָי כָּל מִשְׁכָּבוֹ הָפַכְתָּ בְחָלְיוֹ: (תהילים מא)

מה זה אשרי משכיל? כשאתה עוזר תעזור עם הרבה שכל לתת תחושה שהוא עושה לך טובה.

יום אחד בתפריט היה שניצלים....נכנס אחד הבחורים ובקש עוד שניצל. אמר לו  הטבחית נגמר! אמר לה הבחור מה נגמר? תפסיקי לארוז שם כל היום, הבחורים כאן קודמים לכל אחד אחר, תביאי בבקשה שניצל......

הטבחית האלמנה מאוד נפגעה מהגישה של הבחור אך לא הגיבה

הבחור התחתן ובמשך 15 שנה לא היו לו ילדים! יום אחד מתקשר אליו חבר ואומר לו אני עוקב אחריך כבר 15 שנה, חשבתי שתבין לבד.. שזה קשור לאלמנה.

התורה אמרה יתום ואלמנה לא תענון והיה אם צעק יצעק אלי שמע אשמע צעקתו. אמר לו החבר מה זה קשור? מה אתה מערבב? אנחנו היינו בחורי הישיבה אנחנו קודמים לכולם!

אמר לו החבר אתה יודע מה בוא נלך לאיזה גדול ונשאל את פיו אם יש לזה קשר? לקח אותו לסטייפלר, רבי יעקב ישראל קנייבסקי אבא של רבי חיים.

הסטייפלר היה כבד שמיעה אז היו כותבים לו, היה קורא ועונה בצעקות. אנשים היו נבהלים מהצעקות שלו

הוא קרא מה שכתבו ולבסוף היתה כתובה השאלה, האם יש קשר או אין קשר....

הסטייפלר סיים את קריאת המכתב האם יש קשר או אין קשר? ודאי שיש קשר צעק הסטייפלר.

שאל הבחור את הרב, הרב יכול להסביר לי מה הקשר? איפוא הקשר?

אמר לו הרב: רחל אמנו היתה עקרה וראתה שאחותה לאה יולדת. ותקנא רחל באחותה. אומר רש"י קנאה במעשה הטובים. אמרה ליעקב הבה לי בנים ואם איין מתה אנכי. מה זה מתה אנכי? היא איימה להתאבד?

הגמרא אומרת. כי טל אורות... טל תורה מחייה את האדם בתחיית המתים. אם כן נשים בזכות מה קמות בתחיית המתים שהרי אשה לא חייבת בתלמוד תורה? ...... בזכות ששולחת את בעלה ובניה לתלמוד תורה

אומרת רחל ליעקב אם אין לי בנים שיעסקו בתורה איך אקום בתחיית המתים? הבה לי בנים...

אומר לה יעקב: התחת אלוקים אנכי אשר מנע ממך פרי בטן. אומר רש"י ממך ולא ממני לי יש ילדים לך אין

ככה עונים? אנחנו לא היינו עונים כך יעקב אבינו כך מדבר?

אומר בעל העקידה את שהגמרא אומרת, גדולה תפילת החולה על עצמו יותר מתפילת אחרים עליו. כיוון שהחולה שמתפלל מתפלל מקירות לבו אך אם אחרים מתפללים עליו.... רואים זאת מעשים בכל יום כשמבקשים בבית הכנסת לומר שני פרקי תהילים לרפואת חולה, אחרי שלשה פסוקים חלק מהאנשים כבר במכונית. אז לך תסמוך עליהם

לכן אמר לה יעקב שהיא תתפלל כי התפילה שלה תהא מעומקא דליבא. מה שמחבר את האדם לקב"ה זה האין לי כי כשיש לי אז החיבור לקב"ה רפה.

והמדרש אומר שהקב"ה כעס על יעקב, כך עונים את המועקות? אמר לו חייך שעתידין כל בניך לעמוד רועדים מול בנה של רחל, ובגלל שאמרת לה התחת אלוקים אנכי, יאמר להם יוסף התחת אלוקים אנכי? מדה כנגד מדה. אתם חשבתם לרעה אלוקים חשבה לטובה.

למרות שיעקב התכוון לטובה, אבל תסגנן את הדברים יפה, הקב"ה מדקדק עם חסידיו כחוט השערה

אומר הסטייפלר לאברך, הבנת למה כתוב פה התחת אלוקים אנכי? זה קשור או לא קשור?

רוץ לאלמנה ותבקש ממנה מחילה. אנחנו קודמים לילדים שלך אה?? אז תסתדר בלי ילדים

אנשים לא מבינים מה זה אלול. אלול – איש לרעהו ומתנות לאביונים!

אתה אולי לא ראוי לקבל כלום אבל כשהקב"ה רואה שאתה מרחם על כולם אז הקב"ה מרחם עליך אם אתה מרחם על הבריות אתה בראש ובראשונה מרחם על עצמיך

 

אלול – אהוב למעלה ונחמד למטה

צריך לשאוף להגיע להיות אהוב למעלה ונחמד למטה, כל שהיא תפארת לעושיה ותפארת לו לאדם

אומר ה-חובת לבבות: ת"ח צריך להגיע למדרגה שהישיבה עמו תהא מתוקה מדבש והפרידה ממנו עצב.

אומר הת"ח אני ממהר לעוד מקום שמחכים לי שם, אם אומרים לו רבי למה אתה עוזב אותנו שב איתנו עוד קצת זה סימן שהגעת למדרגה הזו.

אבל אם אתה מגיע לחמיך לשבת והוא רואה אותך מהחלון ואומר לעצמו וואוו מי הגיע? ובמוצ"ש הוא מחכה רק תלך כבר וביום שני הוא מברך הגומל אז... ה' ירחם עליך

אלול – אהוב למעלה ונחמד למטה. אדם צריך לשאוף להגיע לכך

 

אלול – ומל ה' את לבבך ואת לבב זרעך. אלו ימים מסוגלים לתשובה

הַֽעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הַֽחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָֽחַרְתָּ בַּֽחַיִּים לְמַעַן תִּֽחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶֽךָ:

שואל הרמב"ן, למה צריך לומר ובחרת בחיים? זה פשוט וברור!

הס"מ נקרא כך כי הוא מסמא את עיני האדם. הופך את האנשים לעיוורים

אומר בעל הסולם, כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא, כולם בסוף יצטרכו לשבת ליד השולחן. ויש שני דרכים להגיע לכך או על ידי הברכה שזה התורה והמצוות או על ידי הייסורים, חוויה אישית. רוב העולם באיזו דרך בוחרים, דרך התורה והמצוות או דרך החוויה האישית?

החוויה האישית! וזה לא נעים בכלל

יש אנשים שרוצים לשנות ולהשתנות אבל קשה להם הם שקועים עמוק עמוק. אמר לי אחד רבי, אני שקוע עמוק בבוץ עם העגלה והסוסים רק האזניים של הסוס עדיין בחוץ. אני רוצה לעשות שינוי רבי

אבל צריך לדעת שאי אפשר לעשות שינוי בלי עינוי! יש לזה מחיר!

היה בחור בן ישיבה שהגיע לגיל 19 שהציץ מחוץ לישיבה ונפגע. ראה כל מיני צבעים נוצצים, שמשכו אותו מחוץ לבית המדרש ובעוונות הלך לאיבוד.

אנחנו יודעים שמי שינק עשרים שנה חלב טהור ולמד תורה וקיים מצוות לא יעזור לו כלום. גם כשיעשה עבירות יהיה לו נקיפות מצפון. זה לא דומה לאחד שלא ינק כלום, שהדיסק שלו ריק.

תלמיד אחד אמר לרבי מקוצק אם אני אלמד אצלך בישיבה אני אצא רב עיר? אמר לו הרבי, אם תלמד אצלי בישיבה אני לא יודע אם תצא רב עיר אבל אבטיח לך שאם תלמד אצלי בישיבה אתה לא תהנה מעברה כל ימי חייך!

אותו בחור ישיבה שפרש הגיע למדינת תל אביב שם יש עמותה נגד חזרה בתשובה. לשיטתם מי שחוזר בתשובה הוא איבד את הדרך. אם אתה חושב להניח תפילין זו בריחה מסויימת, בריחה מהמציאות. יש להם פסיכולוג שמנסה להחזיר למסלול את מי שאיבד את הדרך, ואם אתה מחייך לפסיכולוג הזה הוא אומר שהחיוך הוא נובע ממצוקה.

החליטו לקחת את הבחור שלנו ליו"ר העמותה בחור בן 70 שיתן לו שיחת מוטיבציה כי הבינו שהוא מסוכסך עם עצמו

הוא יושב איתו לשיחה ומספר לו מאין הוא בא וכו'...

אומר לו יו"ר העמותה לבחור אתה יודע לאן אתה מחזיר אותי? אני לפני חמישים שנה הייתי בדיוק במקום שבו אתה היום, ואני רוצה לומר לך דבר אחד, אנחנו פה לבד, אף אחד לא שומע. אם אתה חושב שאני נהנה מהחיים אתה טועה, אני הכי סובל בעולם, לכן אני אומר לך בחור יקר, תחזור הביתה!

אומר לו הבחור אתה אומר לי לחזור הביתה? ולמה אתה לא חוזר הביתה?

אמר לו הזקן אני כבר שבוי ושבור, אני לא מאמין שיש חזור. ותדע לך בחושך שאני נמצא אני בכל לילה זועק מקירות לבי לאלוקים

ע"ז כותב הרמב"ם בהלכות תשובה פרק ג' אסור להרהר אחר הנפטרים כי גדולי פושעי ישראל במסתרים יבכה לבם

אתם מבינים את זה?

ומה אנחנו אומרים, זה רשע מרושע, אני מכיר אותו. אומר הרמב"ם שתוק! אל תדבר אפילו על מי שנראה בעיניך רשע כי אתה לא יודע כמה בכיות ודמעות הוא מוריד על מיטתו. אף לילות יסרוני כליותי! כמו שהכליות מסננות את הדם יש כליות רוחניים שמסננות את המעשים של האדם

 

אלול – אהוב למעלה ונחמד למטה

אלול – ומל ה' את לבבך ואת לבב זרעך. אלו ימים מסוגלים לתשובה

אלול – אינה לידו ושמתי לך, מקום אשר ינוס שמה. זה חודש שניתן לנוס מהגזרות על ידי תשובה.

אלול – אוי לו ואוי לנפשו. אדם שמזלזל בימים הללו שהקב"ה יורד אלינו, שנאמר: דרשו ה' בהימצאו קראוהו בהיותו קרוב, ומעלים עיניו ממנו, אז אוי לו ואוי לנפשו

אלול – יש אומרים שזה, אני לאומן ואשתי לחמותי

 

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה