פרשת נח: פרשת השבוע עם הרב דוד הכהן שליט"א (וידאו)
31.10.24 / 07:38
"האדם בחטאו מתקלקל הוא בעצמו, ומקלקל את העולם עמו, ואז החטא מתרבה ומתקלקל ומשפיע גם על היושבים איתו. אך עלינו לזכור כי המבול לא היה רק בימי נח, המבול חי וקיים גם היום. לכל אדם יש מבול משלו. מבול בפרנסה, מבול בשלום בית, בבריאות, בחינוך הילדים, מבול של התבוללות. הים סוער סביבנו בלא מנוח מדוע זה כך, מה הגורם למבול זה? הרב דוד הכהן שליט"א על פרשת השבוע המדברת על המבול בדורנו, פרשת נח>>>
פרשת נח מפי הרב דוד הכהן שליט"א: המבול בדורנו. אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו אֶת הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ:
אלה תולדת נח נח איש צדיק. היה קשה לרש"י אם התורה אומרת אלה תולדות נח היתה צריכה מיד לכתוב את שמות בניו, שם, חם ויפת. ואילו התורה כתבה אלה תולדות נח, נח איש צדיק תמים היה בדורותיו?
מסביר רש"י הואיל והזכירה התורה את נח לכן סיפרה בשבחו, שנאמר: זכר צדיק לברכה (משלי י, ז.). דבר אחר אומר רש"י, ללמדך שעיקר תולדותיהם של צדיקים אלו הם מעשיהם הטובים
תולדות האדם האמיתיים הם מעשיו הטובים!
הילדים שלנו ב"ה מתוקים מדבש ונופת צופים, אך לצערנו קשה מאוד לבנות ולסמוך עליהם. הם מאוד טרודים ועסוקים בענייניהם ולא תמיד יש להם את הזמן להורים. יש כאלה שלא רק במשך השבוע לא מדברים עם ההורים אלא אפילו בערב שבת אין להם פנאי להרים טלפון להורים לומר שבת שלום והתנצלותם בפיהם. אבא, אמא תסלחו לנו אנחנו ב"ה נשואים ועסוקים מאוד עם הילדים והפרנסה
אומרת התורה: אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים התולדות של האדם זה המעשים הטובים שלו זה התורה שלו אלו המצוות והמעשים הטובים שלו
כאשר אדם נפטר לבית עולמו לאחר מאה ועשרים לא שמענו מעולם שהיללו ושיבחו אותו בזה שיש לו רכוש רב בתים, קרקעות וכדומה. מה שכן מספידים את האדם זה על המעשים הטובים שלו על המידות הטובות שבו על גמילות החסדים שעשה. אלו הם הדברים שמלווים את האדם כפי שאמר התנא באבות: לא מלווין לו לאדם לא כסף ולא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות אלא תורה ומצוות ומעשים טובים
לכן נאמר על נח אלה תולדות נח נח איש צדיק תמים היה בדורותיו התולדות של נח הם הצידקות והתמימות שהייתה בו במשך כל ימי חייו
ידוע כי בתורתנו הקדושה כל אות ואות ולא רק אות אלא אפילו תג יש להם משמעות אדירה ואין שום אות מיותרת בתורה. כפי שנאמר על רבי עקיבא שעתיד הוא לדרוש על כל תג ותג תילי תילים של הלכות כך שאין שום אות אחת מיותרת בתורה. אם כן נשאלת השאלה מדוע כתבה התורה שלוש פעמים את המילה נח באותו פסוק. אלה תולדות נח נח איש צדיק תמים היה בדורותיו את האלוהים התהלך נח. יכלה התורה לכתוב אלה תולדות נח איש צדיק תמים היה בדורותיו את האלוקים התהלך ואנו יודעים שמדובר על נח מדוע אם כן כתבה התורה שלוש פעמים את המילה נח
אדם שרוצה להיות צדיק אמיתי צריך שיהיה נוח למקום וגם נוח לבריות כפי שאמר התנא באבות: "כל שרוח הבריות נוחה הימנו רוח המקום נוחה הימנו".
יש אנשים שמדקדקים במצווה קלה כבחמורה. במצוות שבין אדם למקום שומרים שבת כהלכתה, מניחים תפילין של רש"י, של רבינו תם ואפילו שימושה רבא. כל מצווה שהם עושים, עושים אותה בדקדוק ובהידור. ואילו בעניינים שבין אדם לחברו שום דבר. לא יודע לפרגן, לא יודע לתת, אין לו הכרת הטוב, לא מעריך כלום, מזלזל ולא אכפת לו משום אחד
מאידך יש אדם שהוא בעל חסד גדול ביותר, בין אדם לחברו אין כמוהו, מתנהג יפה לזולת, מפרגן, מכבד את אשתו, את הילדים, יש לו דרך ארץ, יש לו כבוד. אבל במצוות שבין אדם למקום נאדה, כלום, לא שבת, לא תפילה, לא תפילין שום דבר. אתה אומר לו יהודי יקר תתחזק קצת גם בעניינים של שמיא, תחזור בתשובה, מה הוא אומר, למה גנבתי למישהו, רצחתי מישהו, עשיתי רע למישהו? הוא לא מבין שיש עשרת הדברות, חמישה בצד ימין שהם בין אדם למקום שכוללים גם את כבד את אביך ואת אמך כיוון ששלושה שותפים באדם הקב"ה, אביו ואמו וחמשה מצד שמאל שהם בין אדם לחברו.
אומרת התורה אלה תולדות נח נח איש צדיק תמים... אדם בכדי להיות צדיק תמים צריך שיהיה נח למקום – לה' יתברך וגם נוח לבריות
וכעת מגיע נח השלישי את האלוקים התהלך נח מדוע צריך שוב לכתוב נח?
אלא שפעמים יש קונפליקט בין נוח למקום לנוח לבריות, אתה רוצה להיות נוח למקום וגם נוח לבריות אך לא תמיד זה הולך יחד לדוגמא, זוג חברים הזמינו אותך לאירוע ומבקשים בכל לשון של בקשה שתכבד אותם בנוכחותך. אתה שואל אותם למשל האם האירוע יהיה בהפרדה? אומרים לך, לא. מה התוכנית באירוע שלכם? והם מפרטים ואומרים שהזמינו לאירוע כל מיני אטרקציות שהם אסורות ואתה נמצא בדילמה מצד ההלכה אסור לך להיות נוכח באירוע כזה ומצד שני אתה מאוד רוצה לכבד אותם, מה עושים במצב כזה ששני הנוח נפגשים, עם איזה נוח הולכים? עם השכן? עם השכנה או עם השכינה? אומרת התורה את האלוקים התהלך נוח! הנוח השלישי בא לומר לנו שאם אתה לא יכול ללכת עם כולם בנוח אז תלך עם הנוח השלישי
כפי שאומר הפסוק: ומצא חן ושכל טוב בעיני אלוהים ואדם. חשוב מאוד למצוא חן בעיני כולם אבל בראש ובראשונה צריך למצוא חן ושכל טוב בעיני אלוקים ואחר כך גם עם האדם
לנח היו שלשה בנים. וַיּוֹלֶד נֹחַ שְׁלֹשָׁה בָנִים אֶת שֵׁם אֶת חָם וְאֶת יָפֶת:
מה משמעות יש באלו השמות שקרא נוח לשלושת בניו שם חם ויפת
אומרים חכמים נוח כל כולו היה בקדושה ובטהרה מקושר לבורא יתברך וכל מעשה שעשה עשה לשם שמים נטו ללא שום נגיעות אישיות. לכן קרה לבנו שם כדי שתמיד יזכור לנגד עיניו את השם יתברך ושכל מעשיו יהיו לשם שמים.
את הבן השני קרא חם כדי ללמד שגם כאשר האדם עושה את כל מה שהוא עושה למען השם יתברך שיעשה בחמימות גדולה ובהתלהבות מכל הלב ולא כמצוות אנשים מלומדה.
לבן השלישי קרא יפת. יפיפיית מבני אדם. כאשר אדם עושה מצווה או חסד או כל דבר יעשה זאת למען ה' יתברך בחמימות, בהתלהבות ובהידור כפי שנאמר: זה אלי ואנוהו, התנאה לפניו במצוות (שבת קלג) בהוד והדר והכל יעשה למען שמו יתברך
אסון נורא התרחש בתקופתו של נח כאשר העולם איבד את זכותו לחיות ולהתקיים, עקב השחתתו וסיאובו.
לא בכדי בא המבול.
העולם היה מושחת. בני האדם איבדו כל רסן, וכשהאדם חוטא אף הדומם מושפע, וההשחתה חילחלה אף אל בעלי החיים. אף הם השחיתו דרכם וחיו מין עם שאינו מינו.
האדם בחטאו מתקלקל הוא בעצמו, ומקלקל את העולם עמו, ואז החטא מתרבה ומתקלקל ומשפיע גם על היושבים איתו.
אך עלינו לזכור כי המבול לא היה רק בימי נח, המבול חי וקיים גם היום. לכל אדם יש מבול משלו. מבול בפרנסה, מבול בשלום בית, בבריאות, בחינוך הילדים, מבול של התבוללות. הים סוער סביבנו בלא מנוח
מדוע זה כך, מה הגורם למבול זה?
דורו של נח היה דור משופע בכל טוב לא חסר להם דבר. היו כולם בריאים וחסונים, היו זורעים אחת לארבעים שנה, הקב"ה השפיע עליהם שפע טובה וברכה בכל מכל כל ומרוב טוב כפרו באלוקים בבחינת וישמן ישורון ויבעט ואז גזלו וחמסו ועשו את כל הרע שאפשר. כאשר אדם לא מעריך את הטוב שהקב"ה ברחמיו משפיע עליו, לבסוף הטוב הזה נלקח ממנו כדי שיידע להעריך וידוע רק כאשר יש חושך מעריכים את האור
כאשר אדם חי באיזור הנוחות שלו ולא סופר אף אחד, ביום אחד הכל מתהפך עליו. כאשר נוח לנו בחיי הזוגיות ולא מוצאים צורך להשקיע בזה לא נתפלא אם ביום מהימים אחד מבני הזוג יתהפך על השני
אם מתעלמים מהשקעה רצופה בחינוך הילדים ועסוקים אנו רק בעצמנו ובנוחות שלנו, לא נתפלא אם חלילה נפספס אותם מבין ידינו
נזכור כי גם כאשר חיינו הם על זרי דפנה לא נשקוט על שמרינו. חייבים אנו להמשיך ולהשקיע כי כל דבר בחיים מחייב השקעה ושימור יום יומי. אם לא נשקה את השתיל, השתיל נבול ינבול. יבא המבול וישטוף הכל.
דבר נוסף וחשוב עלינו לדעת כי אדם מביא מבול על עצמו בפיו, בפה שלו, לשון מדברת גדולות. וכבר אמר החכם מכל האדם שלמה המלך עליו השלום, מוות וחיים ביד הלשון.
נשים לב שמידות תיבת נח הם כנגד אותיות לשון. שְׁלשׁ מֵאוֹת אַמָּה אֹרֶךְ הַתֵּבָה חֲמִשִּׁים אַמָּה רָחְבָּהּ וּשְׁלשִׁים אַמָּה קוֹמָתָהּ: (ל׳ של לשון זה שלושים אמה קומתה. ש׳ זה שלש מאות אמה אורכה. ו- זה שש אמה מלמעלה. ו- נ זה חמישים אמה רוחבה).
יש בזה מסר חשוב עבורנו. יכול להיות לנו הכל בחיים, בריאות, פרנסה טובה, זוגיות טובה, אך נזכור ונשים לנגד עיננו שאפשר לאבד הכל, וחלילה להביא עלינו מבול נוראי, והכל בגלל הלשון שלנו
מילה אחת שלילית שלא במקום מסוגלת להרוס מערכת יחסים של שנים הן בבית והן בחברה לכן, עשה לך תיבה. נמסגר את לשוננו בתוך תיבה שתשמור עליה שלא תפלוט מילים מיותרות וכך נחסוך לעצמינו עוגמת נפש מיותרת
נח למרות שהתורה מעידה עליו שהיה צדיק תמים לא הציל את דורו מהמבול וזאת מפני שדאג רק לעצמו, לא דאג לבני דורו, אפילו להתפלל לא התפלל עליהם. היה איכפת לו רק מעצמו.
אדם שעסוק רק בעצמו ולא רואה אף אחד מזמין לעצמו צרות גדולות. אדם צריך לדעת כי הוא צינור לאחרים דרכו הקב"ה מבקש להעביר לאחרים ממה שחנן אותו ה' יתברך. אדם שאכפת לו מהזולת ומרחם על האחרים יראה שהדברים אצלו מסתדרים באופן פלאי. וכבר אמרו חכמים, כל המרחם על הבריות מרחמים עליו משמים
המבול בזוגיות למשל או בכל עניין אחר מתחיל כשאיכפת לך רק מעצמך, כשאתה חושב רק על הצרכים והרצונות שלך, ולא של הזולת
לכן נלמד לפקוח עין, להביט מחוץ לקופסה, להתרכז לא רק בעצמנו אלא גם בסובבים אותנו ובראש ובראשונה בתיבה שלנו, בתא המשפחתי שלנו, באשה, בילדים וגם אצל סתם אדם שזקוק לעזרתנו ורק כך נמנע מעצמנו ומחיינו מבול מיותר
---------------------
יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ
--------------------
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן