פרשת לך לך: פרשת השבוע עם הרב דוד הכהן שליט"א (וידאו)

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('9fca6b17-64f4-42e4-87e2-d322ab3c9615','/dyncontent/2024/11/3/df0fd569-76a9-4891-804e-67058dd74b58.jpg',18639,'קיבוץ השלושה אייטם כתבה ',525,78,true,54813,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('9fca6b17-64f4-42e4-87e2-d322ab3c9615','/dyncontent/2024/9/8/f8053b85-55cb-4af9-8eac-2efc831f016b.jpg',18411,'בלו אייס אייטם כתבה ',525,78,true,54813,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('9fca6b17-64f4-42e4-87e2-d322ab3c9615','/dyncontent/2024/8/7/5067193b-26d8-471b-8cdb-027b2ddffd67.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,54813,'Image','');},15]]);})

עשרה נסיונות נתנסה אברהם אבינו ועמד בכולם! מה מטרת הנסיונות הרבים? הגאון רבי חיים מוולוז'ין ביאר: טבע רוחני הטביע הקב"ה בבריאה, שמידות ומעלות טובות אשר הצדיק קונה אותם לעצמו תוך כדי עמל ויגיעה רבה, הרי הם לבניו אחריו בטבע מושרש, אשר אך במעט מאמץ ישיגום לפיכך ניסה את אברהם בעשרה נסיונות הללו על מנת שעמידתו המוצלחת בהם תכשיר את הדרך בפנינו לעמוד בנסיונות שלנו. הרב דוד הכהן שליט"א על פרשת השבוע המדברת על מעשה אבות סימן לבנים, פרשת לך לך>>>

פרשת לך לך מפי הרב דוד הכהן שליט"א:" עשרה נסיונות נתנסה אברהם אבינו ועמד בכולם!מה מטרת הנסיונות הרבים?

הגאון רבי חיים מוולוז'ין ביאר: טבע רוחני הטביע הקב"ה בבריאה, שמידות ומעלות טובות אשר הצדיק קונה אותם לעצמו תוך כדי עמל ויגיעה רבה, הרי הם לבניו אחריו בטבע מושרש, אשר אך במעט מאמץ ישיגום לפיכך ניסה את אברהם בעשרה נסיונות הללו על מנת שעמידתו המוצלחת בהם תכשיר את הדרך בפנינו לעמוד בנסיונות שלנו.

כאשר אברהם אבינו היה מוכן למסור את נפשו, להישרף בכבשן האש ולקדש שם שמים ברבים, הוא סלל את הדרך לבני בניו, וזרע בהם את כוחות הנפש למסור את נפשם כדי שלא יעברו על דתם. במהלך הדורות ניצבו בני אברהם אבינו פעמים רבות ב'כבשן האש'.

פעמים היה בדמות פורעים צמאי דם אשר רצו לאבדנו מן העולם, אינקוויזיציה, פוגרומים, שואה, מסעות צלב וכדומה, ברם, אמוּנים על מסירות נפש, צעדו בדרכו של אברהם אבינו, ובזעקת "שמע ישראל", קפצו לתוך הלהבות הבוערות, מסרבים להיפרד או לוותר על שמץ מאמונתם הזכה.

היתכן שאדם יהיה מוכן למות, להחליט שעכשיו הוא מסיים את חייו ובלבד שלא לעבור על אחד מהדברים שנאמר עליהם "יהרג ואל יעבור"? מנין הכוחות הללו? מנין המסירות הזו למות על קדושת ה'?

אין ספק שמידה זו מוטבעת בעם ישראל מאז אברהם אבינו שמסר נפשו באור כשדים על אמונתו וכל הנסיונות שאנו עומדים בהם היום הם נסיונות של מסירות נפש הבאים מכוחו של אברהם אבינו ולא מכוחנו אנו.

אברהם השריש בנו כוח זה של עמידה איתנה, של הקרבה, ואנו יונקים מכוח עמידתו הוא. לא יפלא איפוא כיצד עומדים אנו בנסיון, אין זה בזכות מאמצנו אלא ינקנו כוח זה מאבותינו ומכוחם אנו עומדים בנסיונות. אך זאת בתנאי שחותם האמונה של אבותינו הוטבע בנו.

כיוצא בזה יכולים אנו ללמד את בנינו אורחות חיים ומסירות. אם נדע אנו לעמוד בנסיונות, אם נלמד להתגבר על קשיים ותאוות, כך גם בנינו יוכלו לינוק מידות אלו מאיתנו. כאשר הילד יראה את אביו או את אמו באורחות חייהם ובהתנהגותם, זה ישתרש בו.

ילד מפנים דברים. ילד שרואה את אביו בכל ערב הולך לתפילת מנחה וערבית ולאחר מכן לשיעור תורה למרות עייפותו הרבה, רואה את המאמץ האדיר שמשקיע האב, גם הוא בעתיד ינהג כך, ולוואי ונדע לחנך את בנינו בדרכים אלו. וכפי שראינו אצל יוסף שדיוקנו של אביו היה חקוק במוחו. כשדמות האב הוא של קדושה, טהרה, זה ישתרש בבניו אחריו.

מעשה אבות סימן לבנים

הסיפור של אברהם ושרה ידוע, הנסיון הראשון מבין עשרת הנסיונות היה לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראיך. הוא מגיע לארץ ואיך שהוא מגיע לארץ נהיה רעב בארץ. איזו ברכה אברהם מביא לארץ? רעב!

הוא יורד למצרים, המצרים רואים את שרה ואת יופיה ויהללו אותה אל פרעה. אומר אברהם לשרה הנה נא ידעתי כי אשה יפת מראה את, אברהם ושרה הגיעו מאסיה, מבבל, מעירק, אנשים בהירים.

הוא מגיע לאפריקה, למצרים כולם שחורים משחור, שרה היתה זוהרת כמו השמש, ברור שהמצרים יקחו אותה למלך, אבל המצרים צדיקים, יראי שמים, מחמירים הם וחלילה שיקחו אשת איש, כעת שניהם בצרה גם אברהם וגם שרה, מה הפיתרון שהיה למצרים?

יהרגו את בעלה ואז יוכלו לקחת אותה בתור אלמנה. אברהם חושש לחייו ואז הוא אומר לשרה: הנה נא ידעתי כי אשה... אימרי נא אחותי את למען יטב לי בעבורך... יטב לי שאקבל מתנות!  מה זה??? מה קורה כאן? אתה מפקיר חלילה את אשתך? העיקר להציל את חייך? מה עם אשתך?

ובכלל מדוע היתה צריכה שרה להתגלגל לכל הסיפור הזה שיקחו אותה לפרעה והקב"ה יצטרך להביא נגעים על פרעה כדי שלא יגע בה וישחרר אותה, למה כל זה?

הרמב"ן בפירושו לספר בראשית מותח ביקורת קשה על אברהם, שביקש להימנע מסיכון עצמו, והיה מוכן לסכן את שרה אשתו, וכך כותב הרמב"ן: "ודע כי אברהם אבינו חטא חטא גדול בשגגה, שהביא אשתו הצדקת במכשול עוון מפני פחדו פן יהרגוהו. והיה לו לבטוח בשם שיציל אותו ואת אשתו ואת כל אשר לו, כי יש באלוהים כוח לעזור ולהציל."

עם כל זה לבל נשכח שאין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין עליו מלמעלה. כל פעולה ופעולה שנעשית כאן היא למעשה מלמעלה, משמים, אם אברהם אבינו עשה את מה שעשה ולמרות שיש אומרים שטעה, בכל זאת לבל נשכח שהכל מאיתו יתברך, כנראה שזה מכוון מלמעלה.

אם כן השאלה מתעצמת מה רצו משמים להשיג בכל הסיפור הזה של אברהם ושרה במצרים, ולא רק במצרים אלא בשלב מאוחר יותר הסיפור הזה שוב חזר על עצמו עם אבימלך, ולא רק עם אברהם ושרה אלא גם בדור הבא עם יצחק ורבקה קורה אותו סיפור עם אבימלך, כנראה שטמון כאן איזה שהוא יסוד

אומר הרמב"ן דע לך שמשמים גלגלו כך ששרה תרד למצרים ופרעה יקח אותה וזאת למה? כיון שכמה מאות שנים לאחר הסיפור הזה ירדו אבותינו לשעבוד במצרים פרעה החליט על הפתרון הסופי לעם ישראל כאשר גזר, "כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו וכל הבת תחיון" מדוע לא גזר פרעה גם על הבנות?

אלא שמצרים היא ארץ שטופת זימה והתועבה, ערות הארץ היתה, כאשר יוסף רק הגיע למצרים כבר משגרים לו הצעות מגונות. רוצה פרעה לעשות לבנות ישראל כמו שפרעה הסבא שלו עשה לשרה ולכן מבקש הוא את הזכרים לזרוק ליאור אבל את הבנות תשאירו לנו.

למה באמת לא הצליחה מזימתו של פרעה, אומר הרמב"ן זה בזכותה של שרה אמנו. כאשר לקח פרעה את שרה לארמונו הקב"ה מנע ממנו לגעת בה ולא זו בלבד אלא שהביא עליו ועל בני ביתו נגעים גדולים והוא נאלץ לשחרר אותה בכבוד גדול ושלח אותה עם מתנות רבות.

והנה ראינו, מה שקרה אצל שרה קרה אצל בנותיה אחרי כמה דורות, הצליחו לגבור על פרעה עד שלבסוף פרעה שולח את עם ישראל ברכוש גדול. מדוע יצאו ברכוש גדול? מפני שזה מה שהשרישה שרה אמנו במצרים, דע לך כשיהודי מנצח צריך לתת לו מתנות רבות.

מעשה אבות סימן לבנים

מה שקורה אצל ההורים זה חוזר וקורה אצל הבנים, התגברותה של שרה אמנו על הקליפה הזו שנקראת פרעה השרישה את הכח אצל נכדותיה לגבור על קליפת נכדו של אותו רשע, לכן הסיפור הזה התגלגל משמים בשביל הדורות הבאים והכל בחשבון!

הסיפור הזה גם של שרה וגם של רבקה היה מחויב המציאות שיקרה וזאת כדי להטביע חותם בעולם שאי אפשר לגבור על קדושת בנות ישראל, בנות ישראל חזקות יותר מפרעה, כי גם כאשר הצליחו להטביע את הבנים, בבנות לא הצליחו לגעת וזאת מכוחה של שרה אמנו

הרמב"ן מלמד לנו יסוד חשוב מאוד בחיים. מה זה להיות הורים. להורים יש הרבה התלבטויות בחיים מה לעשות, איך לעשות, מה לקנות, כמה לקנות, אומר הרמב"ן, הורה יקר! שנה את הפרספקטיבה שלך, תפסיק לחשוב על ההווה תחשוב על העתיד,  תפסיק לחשוב רק על עצמיך, קח בחשבון שמה שאתה עושה זה מה שיעשו ילדיך אחריך,

מעשה אבות סימן לבנים אתה במעשיך קובע מציאויות ותקדימים לילדים שלך, הילדים אחריך תמיד יחקו אותך. ישאלו את עצמם מה ההורים שלנו עשו במצבים כאלה וכך הם יעשו. הם יעשו מה אבא עשה, מה אמא עשתה.

ידוע שבליל הסדר אנו מחביאים את האפיקומן והילדים מחפשים למצוא אותו. מסבירים זאת כך. הורים יקרים דעו לכם, שהילדים לא תמימים, הם תמיד יחפשו את מה שאתם מחביאים ומסתירים

אל תחשוב שאם אתה מראה כלפי חוץ שאתה צדיק כזה אבל בחדרי חדרים מי רואה אותך ולכן אתה מסתיר שם כל מיני מרעין בישין למיניהם ומתנהג שלא כשורה ואומר הילדים שלי לא יראו ולא ידעו, טעות חמורה בידך, הילדים מחפשים מה אתה מחביא ולבסוף הם גם ימצאו וידעו על מעלליך ומעשיך.

ואם לאבא זה מותר אז גם לילדים זה מותר, מעשה אבות סימן לבנים לכן חשוב ביותר מה אתה משדר לילדים, מה הם רואים בך, בהתנהגותך, בדיבורך, ובהתייחסותך לזולת.

ממילא אומר הרמב"ן גם שרה וגם רבקה חייבות להגיע למלך, כדי ליצור תקדימים ומציאויות לבנותן אחריהן שאם חלילה יגיעו למצבים כאלה לא תהיה מציאות שיגברו על קדושת בנות ישראל אלא ההיפך בנות ישראל יגברו על אותם רשעים ארורים.

מספרים על שני בחורים שלמדו יחד באחת הישיבות המעולות שהיו, וכולם ייעדו את הבחורים הללו לגדולות ואכן כשבגרו אחד מהם נהיה רב של אחת הערים הגדולות והשני נהיה לאחד הסוחרים המצליחים בעיר.

שניהם ב"ה הקימו משפחות לתפארת אך וראה פלא ילדיו של הרב הפכו להיות אנשי עסקים ואילו בני הסוחר העשיר היו לתלמידי חכמים שיושבים ועמלים בתורה.

באחת ההזדמנויות כשנפגשו הרב והעשיר שאל הרב את העשיר, איך זה שזכית שבניך יהיו תלמידי חכמים ואילו דוקא אני הרב לא זכיתי לכך? איך זה עובד?

אמר לו העשיר בוא ואומר לך כבוד הרב.

אתה הרי בכל בוקר מתעורר בחמש וחצי והולך להתפלל בנץ, לאחר התפילה אתה סועד ארוחת בוקר ומיד יושב ללמוד תורה במשך כל היום עד לאחר תפילת ערבית.

לאחר תפילת ערבית אתה כבר מותש, המוח כבר לא קולט, אתה בא הבית סועד ארוחת ערב ואז מתעסק בעניני העולם הזה, קצת טלפונים למי שחיפש אותך במשך היום, מעט התעניינות בחדשות מה קרה היום בעולם וכן על זה הדרך.

ילדיך לא ראו אותך במשך כל היום כשהיית בבית המדרש עסוק בתורה, אבל כעת הם כן רואים אותך, ומה הם רואים שאבא עושה, קצת טלפונים, קצת חדשות, קצת מיזה וקצת מיזה והם למדים שאלו הם הדברים החשובים בחיים וממילא הם מחקים אותך ולכן מה יפלא שהם יצאו אנשי עסקים?

ואילו אצלי, גם אני יצאתי בחמש וחצי בבוקר לתפילה ומבית הכנסת רצתי מיד לבורסה ובמשך כל היום קניתי ומכרתי צעקתי וכעסתי, אבל לעת ערב כשעזבתי את הבורסה סגרתי את הפלאפון וניתקתי את עצמי מהעולם וכל כולי הייתי רק בדברים שבקדושה.

תפילת מנחה וערבית ולאחר מכן שיעור בגמרא ומשם רצתי לעוד שיעור של מוסר. הילדים שלי לא ראו אותי בבורסה, הם ראו אותי רק בערב ובלילה איך שאני מנצל כל דקה ללימוד תורה אז הם הבינו שזה העיקר בחיים, ולכן מה הפלא שבני יצאו תלמידי חכמים?

הילדים מחקים את ההורים נקודה.

מעשה אבות סימן לבנים!

 

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה