משרד החקלאות נגד התוכנית של שר האוצר- פגיעה בקרקעות חקלאיות בגן יבנה

$(function(){setImageBanner('1db6e044-3209-480b-a333-6185440eb777','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26322,'Image','');})

דו"ח שפירסם משרד החקלאות, יחד עם הרשות לתכנון ופיתוח החקלאות, ההתיישבות והכפר, מתריע מפני פעילות הוועדה לתכנון ובנייה של מתחמי עדיפות לאומית, ומגלה כי כ-50 אלף דונם של קרקע חקלאית מעובדת הוכרזו כשטחים המיועדים לבנייה למגורים. "הקונפליקט בין הפיתוח המואץ לחקלאות יתעצם בשנים הקרובות"

הוועדה שהוקמה כדי לקדם במהירות תכנון של שכונות ענק למגורים בשולי הערים, צפויה לפגוע פגיעה חמורה בכושר ייצור המזון ואספקת התוצרת הטרייה לאוכלוסיית ישראל.

על פי הנתונים שמציג הדו"ח, כ-60% מכלל השטח שעליו חלות 60 תוכניות הוותמ"ל שהוכרזו עד סוף 2016 משמש כיום כקרקע חקלאית מעובדת. בסך הכל, מתוך כ-82 אלף דונם המהווים את סך שטחי התוכניות, ייעודן של 47.3 אלף דונם של קרקעות חקלאיות מעובדות שונה או צפוי להשתנות למגורים- 1.1% מכלל השטחים המיועדים כיום לחקלאות בישראל, ששטחם הכולל הוא 4.35 מיליון דונם.

כותבי המסמך- רענן אמויאל ויוחאי תירוש ממשרד החקלאות, טוענים כי בהתחשב בכלל הנסיבות, ובהן קצב גידול שנתי של 2% באוכלוסייה, היעדר עתודות קרקע חקלאיות והעובדה כי פעילות הוותמ"ל צפויה להימשך בשנים הקרובות, הנתונים הללו מדאיגים.

"מטרת המסמך להמחיש את היקף הפגיעה בחקלאות ואת עוצמת הקונפליקט שנוצר ועוד יעמיק בעתיד הקרוב בין הפיתוח המואץ לחקלאות", נכתב בדו"ח. "מדובר בפגיעה חמורה בכושר יצוא המזון ואספקת התוצרת הטרייה לאוכלוסיית ישראל, ובפגיעה בפרנסת היישובים החקלאיים, או החקלאים שאדמותיהם יילקחו".

המגזר החקלאי כולו- קיבוצים, מושבים ומועצות אזוריות- מצוי כיום בעימות קשה עם משרדי האוצר ורשות מקרקעי ישראל, שבשנים האחרונות קידמו חוקים להשבה מהירה של קרקע חקלאית לידי המדינה.

"תוכניות ותמ"ל מקודמות אף בשטחי החקלאות של יישובים כפריים, שכתוצאה מהתוכניות האלה אדמותיהם לרוב נלקחות- עובדה הגורמת לפגיעה כלכלית משמעותית בהם".

במשרד החקלאות מתריעים על כך שבשני המחוזות שבהם הוכרזו מרבית הקרקעות החקלאיות- צפון ודרום- רמת הצפיפות נוטה להיות נמוכה ביותר, מה שמביא לבזבוז נרחב של קרקע. "התוכניות במחוזות צפון ודרום מתאפיינות בריבוי שטחים חקלאיים בתחומן, אך נבנות בצפיפות נמוכה משמעותית ביחס למחוזות תל אביב, מרכז וירושלים", נכתב.

לפי מחברי המסמך, תמהיל המגורים המאושר בתוכניות אלה שונה מאשר באזורי הביקוש, ומאופיין בצמודי קרקע ובנייה נמוכה. "ניתן להגדיל את הצפיפות גם במחוזות הצפון והדרום ולצמצם את הפגיעה בקרקע החקלאית ובפרנסת החקלאים, לייעל ולשפר את ניצול הקרקע באופן מיטבי", נכתב.

על פי החוק, יועברו לתכנון בוועדה רק מתחמים שבהם רוב מכריע של קרקעות מדינה. על פי לוח הזמנים המקוצר שמגדיר החוק להליך התכנוני, משך הזמן מיום ההכרזה ועד לאישורה הסופי של התוכנית הוא שנתיים בלבד. סמכויתיה של הוועדה רחבות ביותר, והחלטותיה גוברות על הוראותיה של כל תוכנית קיימת מלבד תוכנית המתאר הארצית- תמ"א 35.

מאז אישור החוק, כ-70 מתחמים הוכרזו על ידי קבינט הדיור כמתחמים מועדפים לדיור. מסמך של הוותמ"ל, שהוצג בתחילת 2017 והתייחס ל-66 מהמתחמים האלה, גילה כי אלה כוללים 235 אלף דירות בסך הכל, מהן 68.5 אלף בלבד באזורי הביקוש (מחוזות תל אביב והמרכז). כמו כן, 22 מתחמים הוכרזו ביישובי החברה הערבית, וכוללים 50 אלף דירות.

מהבחינה שביצע משרד החקלאות במסגרת הדו"ח ל-60 התוכניות שהוכרזו עד סוף 2016, עולה כי השטח של 55 מהן (92%) כולל שיעור כלשהו של קרקע חקלאית מעובדת, ומתוך סך כל התוכניות המוכרזות (58%) הם קרקע חקלאית. בדרום הוכרזו עד כה 24 אלף דונם של קרקע חקלאית כמתחמים מועדפים לדיור; בצפון 8,000 דונם; במחוז חיפה 7,000 דונם; במרכז 5,700 דונם; במחוז תל אביב 2,500 דונם ובמחוז ירושלים, שבו התוכניות הוותמ"ליות כמעט אינן מקודמות, 500 דונם בלבד.

בסך הכל מתאר המסמך כ-15תוכניות ותמ"ליות כפוגעות במיוחד בקרקעות חקלאיות מעובדות-  ובהן תוכניות בעפולה, קריית אתא, מעלות קריית אתא, יבנה, בת חפר, גן יבנה, חדרה, עראבה ופורידיס.

ממינהל התכנון ומשרד האוצר נמסר: "פרסום משרד החקלאות בנוגע להשפעות תוכניות ותמ"ליות על הקרקע החקלאית בישראל לא הועבר לידי מתכננת הוותמ"ל והפרטים בו אינם מוכרים לצוות התכנון של הוועדה, על כן אין בידינו אפשרות לתת התייחסות מנומקת לטענות העולות בדו"ח.

"עם זאת, נבהיר כי שר החקלאות הוא חבר בקבינט הדיור ולא הצביע נגד הכרזה על מתחמים כלשהם כמועדפים לדיור. כמו כן, מתוך 34 תוכניות שנידונו בוותמ"ל עד כה, משרד החקלאות הגיש התנגדות אחת בלבד. בישראל 4.35 מיליון דונם של קרקע חקלאית מעובדת. קרקעות חקלאיות שנידונו במסגרת הוותמ"ל מהוות שיעור בודד מסך זה. רשות מקרקעי ישראל מפצה בהסדרים נרחבים את החקלאים שהקרקע מופקעת מהם.

ממשרד החקלאות נמסר: ״המשרד פועל יחד עם רשות התכנון למימוש היעד הממשלתי לפתרון משבר הדיור, אך במקביל מקפיד על אחריותו לשמור ולקדם את החקלאות בישראל. בהתאם לכך ומתוקף חוק התכנון והבנייה, משתתפים נציגי המשרד בוועדות ממשלתיות שונות ובהן הוותמ"ל. נציגי המשרד מייצגים נאמנה ובצורה מקצועית את הצרכים של החקלאות הישראלית. ב–2016 התנגד משרד החקלאות לתוכנית בנייה על קרקע חקלאית שיועדה לשטחים שנדרשו לתעשייה".

 

 

 

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה